TEMATYKA SZKOLENIA „ETYKA W ADMINISTRACJI”
Zajęcia dydaktyczne/ omawiane tematy cz I
- przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką służby cywilnej
- regulacje prawne w zakresie etyki zawodowej
- dylematy etyczne i właściwe zachowania pracowników w sytuacji konfliktu interesów, kumoterstwa, nepotyzmu, klientelizmu, dylematów lojalnościowych
- zjawisko anomii w administracji
- naruszanie zasad etycznych a pierwsze symptomy korupcji w urzędzie/rozpoznawanie zachowań
- rola przełożonego w przestrzeganiu zasad etycznych
- systemowe sposoby ograniczenia nadużyć
- etyka w administracji jako skuteczny element profilaktyki antykorupcyjnej /metody przeciwdziałania korupcji w instytucji
Zajęcia dydaktyczne/omawiane tematy cz II
- wewnętrzne mechanizmy obronne instytucji przed nadużyciami (sygnaliści, audyt kontrola zarządcza)
- sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty (omówienie sytuacji trudnych i wątpliwych)
- organizacja systemu sygnalistów w urzędzie – skuteczne rozwiązywanie wewnętrznych problemów/ prowadzenie infolinii etycznej, obsługa zgłoszeń internetowych, właściwy dobór doradców etycznych
- 10 złotych zasad etycznego postępowania
- algorytm postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem zachowań nieetycznych
Zajęcia dydaktyczne/omawiane tematy cz III
- techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej, podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników
- różnice między zachowaniami nieetycznymi a korupcją z uwzględnieniem przepisów kodeksowych przydatnych w codziennej pracy
- konsekwencje naruszenia zasad etycznych/korupcji dla pracownika
- negatywne skutki zachowań nieetycznych dla instytucji
- metodologia postępowania urzędnika administracji w przypadku korupcji
Zajęcia dydaktyczne/omawiane tematy cz IV
- działania nieetyczne a korupcja w zamówieniach publicznych urzędu, sposoby zapobiegania
- polityka prezentowa- przyjąć czy odmówić ?
- analiza ujawnionych spraw korupcyjnych w urzędach państwowych studium przypadków
- skuteczne radzenie sobie w sytuacjach trudnych etycznie w swoim zespole i instytucji
- wydawnictwa i poradniki przydatne w codziennej pracy
- nowatorskie podejście do przeciwdziałania zachowaniom nieetycznym
Metoda realizacji programu – szkolenie/warsztaty/dyskusja/studium przypadków/praca zespołowa/ konsultacje zgłaszanych problemów merytorycznych, prezentacja spotów. Istnieje również możliwość przygotowania praktycznych scenek rodzajowych. Na wszystkich etapach będzie na bieżąco sprawdzana aktywność i wiedza uczestników poprzez pytania kontrolne.