Szkolenia etyczne dla administracji
Budowa zaufania obywateli do administracji publicznej i sprawne funkcjonowanie państwa jest jednym z priorytetów mojej działalności. Z myślą o jego realizacji, przy wsparciu Państwa i doradców ds. etyki w służbie cywilnej, wydałem zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości w służbie cywilnej i dlatego proszę Państwa o zapewnienie regularnych szkoleń z zakresu etyki i uczciwości…
Mając powyższe na uwadze Akademia Antykorupcyjna proponuje szkolenia z tematyki „ETYKA W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ” dla:
- Kadry kierowniczej urzędów w tym zajmującej wyższe stanowiska w służbie cywilnej
- Pracowników w tym korpusu służby cywilnej:
- nowozatrudnionych
- doskonalących umiejętności z zakresu zachowań etycznych
Przykładowa tematyka szkoleń etycznych dla administracji
- przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką służby cywilnej
- regulacje prawne w zakresie etyki zawodowej: kodeksy etyczne, Zarządzenie nr 70 Prezesa Rady Ministrów
- rola przełożonego w przestrzeganiu zasad etycznych
- dylematy etyczne i właściwe zachowania pracowników w sytuacji konfliktu interesów, kumoterstwa, nepotyzmu, klientelizmu, dylematów lojalnościowych
- zjawisko anomii w administracji
- naruszanie zasad etycznych a pierwsze symptomy korupcji w urzędzie/rozpoznawanie zachowań
- etyka w administracji jako skuteczny element profilaktyki antykorupcyjnej /metody przeciwdziałania korupcji w instytucji
- wewnętrzne mechanizmy obronne instytucji przed nadużyciami (sygnaliści, audyt kontrola zarządcza)
- sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty (omówienie sytuacji trudnych i wątpliwych)
- skuteczne funkcjonowanie systemu sygnalistów w urzędzie – rozwiązywanie wewnętrznych problemów/ prowadzenie infolinii etycznej, obsługa zgłoszeń internetowych, właściwy dobór doradców etycznych
- 10 złotych zasad etycznego postępowania
- algorytm postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem zachowań nieetycznych
- techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej, podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników
- konsekwencje naruszenia zasad etycznych/korupcji dla pracownika
- negatywne skutki zachowań nieetycznych dla instytucji
- różnice między zachowaniami nieetycznymi a korupcją z uwzględnieniem przepisów kodeksowych przydatnych w codziennej pracy
- metodologia postepowania urzędnika administracji w przypadku korupcji
- działania nieetyczne a korupcja w zamówieniach publicznych urzędu, sposoby zapobiegania
- polityka prezentowa- przyjąć czy odmówić?
- skuteczne radzenie sobie w sytuacjach trudnych etycznie w swoim zespole i instytucji
- wydawnictwa i poradniki przydatne w codziennej pracy
- naruszenie zasad etycznych jako wstęp do korupcji w urzędzie
- systemowe sposoby ograniczenia nadużyć
- nowatorskie podejście do przeciwdziałania zachowaniom nieetycznym
Metoda realizacji programu – szkolenie/warsztaty/dyskusja/studium przypadków/praca zespołowa/ konsultacje zgłaszanych problemów merytorycznych, prezentacja spotów. Istnieje również możliwość przygotowania praktycznych scenek rodzajowych. Na wszystkich etapach będzie na bieżąco sprawdzana aktywność i wiedza uczestników poprzez pytania kontrolne.