Etyka w administracji

TEMATYKA SZKOLENIA „ETYKA W ADMINISTRACJI”

Zajęcia dydaktyczne/ omawiane tematy cz I

  • przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką służby cywilnej
  • regulacje prawne w zakresie etyki zawodowej
  • dylematy etyczne i właściwe zachowania pracowników w sytuacji konfliktu interesów, kumoterstwa, nepotyzmu, klientelizmu, dylematów lojalnościowych
  • zjawisko anomii w administracji
  • naruszanie zasad etycznych a pierwsze symptomy korupcji w urzędzie/rozpoznawanie zachowań
  • rola przełożonego w przestrzeganiu zasad etycznych
  • systemowe sposoby ograniczenia nadużyć
  • etyka w administracji jako skuteczny element profilaktyki antykorupcyjnej /metody przeciwdziałania korupcji w instytucji

Zajęcia dydaktyczne/omawiane tematy cz II

  • wewnętrzne mechanizmy obronne instytucji przed nadużyciami (sygnaliści, audyt kontrola zarządcza)
  • sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty (omówienie sytuacji trudnych i wątpliwych)
  • organizacja systemu sygnalistów w urzędzie – skuteczne rozwiązywanie wewnętrznych problemów/ prowadzenie infolinii etycznej, obsługa zgłoszeń internetowych, właściwy dobór doradców etycznych
  • 10 złotych zasad etycznego postępowania
  • algorytm postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem zachowań nieetycznych

Zajęcia dydaktyczne/omawiane tematy cz III

  • techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej, podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników
  • różnice między zachowaniami nieetycznymi a korupcją z uwzględnieniem przepisów kodeksowych przydatnych w codziennej pracy
  • konsekwencje naruszenia zasad etycznych/korupcji dla pracownika
  • negatywne skutki zachowań nieetycznych dla instytucji
  • metodologia postępowania urzędnika administracji w przypadku korupcji

Zajęcia dydaktyczne/omawiane tematy cz IV

  • działania nieetyczne a korupcja w zamówieniach publicznych urzędu, sposoby zapobiegania
  • polityka prezentowa- przyjąć czy odmówić ?
  • analiza ujawnionych spraw korupcyjnych w urzędach państwowych studium przypadków
  • skuteczne radzenie sobie w sytuacjach trudnych etycznie w swoim zespole i instytucji
  • wydawnictwa i poradniki przydatne w codziennej pracy
  • nowatorskie podejście do przeciwdziałania zachowaniom nieetycznym

Metoda realizacji programu – szkolenie/warsztaty/dyskusja/studium przypadków/praca zespołowa/ konsultacje zgłaszanych problemów merytorycznych, prezentacja spotów. Istnieje również możliwość przygotowania praktycznych scenek rodzajowych. Na wszystkich etapach będzie na bieżąco sprawdzana aktywność i wiedza uczestników poprzez pytania kontrolne.